Модерното изкуство не е за всеки. Понякога не можем да вникнем в творбите на онези, които гледат света по-различно от нас. Мнозина знаят, че Пикасо е уникален творец, но колко пъти можем да разкодираме посланието? Посещенията на изложби за модерно изкуство също имат своите странности, а понякога се оказва, че дори познавачите могат да бъдат заблудени.
Такава е следващата история. Малко след Втората Световна война, артистите започват да експериментират и да творят. Творбите от този калибър винаги са били обстойно разглеждани от редицата творци, които биха могли да покажат невероятни качества.
През 1964 г. в Гьотеборг, Швеция се провежда една от най-големите изложби на модерното изкуство. Участват художници от Англия, Дания, Австрия, Италия, Швеция и още много други. Сред участниците присъства един художник, който прави своя дебют – Пиер Брусо. Неговата картина успява да привлече редица почитатели, а критиците са повече от очаровани. Това е първата изложба на Пиер и прави такъв звезден фурор. Мнозина казват, че пред този човек и неговата четка ще се отворят много врати. Той може да е следващият духовен наследник на Пикасо. Ролф Андерберг пише в изданието „Posten“, че повечето творби били помпозни, но френският художник Пиер Брусо е нещо много различно и толкова красиво:
„Пиер Брусо рисува със силни черти и ясна решителност. Четките му се усукват в яростна фантазия. Художникът се представя с деликтност на балерина.“
Трябва да отбележим, че това наистина са много топли думи за човек с перо за прекратяване на творчески кариери. Сред всички критици има само един с негативно мнение:
„Само маймуна може да нарисува такава глупост“
И е прав. Преди да дойде време за изложбата, Ейк Акселсън е бил твърде изморен от превземките и решил да накаже своите колеги, които очевидно се опитвали да разбират всяка форма на изкуство. Решил да тества качествата на критицата и за тази цел потърсил същество, което най-малко разбира от изкуство. Отишъл в зоо парка и попаднал на 4-годишното шимпанзе Питър. След кратък разговор с пазачите, Ейк успял да осигури достатъчно материали за изкуството му и творчеството започнало активно. Спонсорът на Питър минал и след известно време успял да събере няколко картини на изгряващата звезда. Останалото е история. Длъжни сме да отбележим, че Андерберг не отрича думите си, след като разбира истината. Той продължава да твърди, че картината е била най-хубавата. След разкриването на истината се продава за сумата от 90 долара (650 долара днес).
Снимка: By Åke Axelsson – GP, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3618733