Черният петък… денят, в който магазините драстично намаляват цените за определен период от време и клиентите нощуват пред магазините, за да купят желаните стоки.
Американската традиция вече е толкова популярна, че е почти едно цяло с предхождащият я празник, Деня на благодарността. И както редица други неща, се разпространява извън границите на САЩ, ставайки удобна на търговци и клиенти от целия свят, включително и у нас.
Денят след Деня на благодарността е посветен на пазаруването за празниците и отдавна не е места новина, а национално мероприятие, оставащо един от най-активните дни за пазаруване през годината. Само тази година, само в САЩ се очаква 116 млн. души да пазаруват на самия ден и още 164 млн. през идващия уикенд.
Откъде идва този ден, който и у нас вече е добил популярност? Американската традиция е обикновено прилагателното „черен“ да се слага пред някой ден, който маркира катастрофални събития за Уолстрийт – Черния четвъртък, Черния понеделник и Черния вторник например са дните, в който стоковата борса се срива през 1929 г. и 1987 г. Как тогава Черния петък се свързва единствено с печалбата и консуматорското задоволство?
Раждането на Черния петък
Черният петък, за разлика от понеделника, вторника и четвъртъка от горния абзац, носи само и единствено позитиви за икономиката. Наименованието идва, защото икономистите използват черния цвят, за да маркират печалбите на компанията и червен за загубите. От там, преминаването от загуба към печалба е известно като да „излезеш от червеното“ и да „отидеш в черното“.
Заради големите печалби, които този ден ежегодно носи, търговците започват да го наричат Черен петък. В началото на появата си той помага на много компании да излязат на печалба на края на годината.
Черният петък във вида, в който го познаваме днес, попада в ръцете на маркетинга и рекламата някъде през 80-те години. Но на практика съществува много преди това.
Историята
Първата поява на фразата Черен петък датира от началото на 50-те години, когато медиите описват как полицията във Филаделфия се намесила, за да разпръсне огромните тълпи пред магазините след Деня на благодарността.
Преди това фразата е използвана, за да опише ситуацията, в която работниците си вземали почивен петък след Деня на благодарността (който е в четвъртък), за да имат 4-дневен уикенд.
Идеята за превръщането на този ден в ден за пазаруване за празниците е в плановете на търговците още от началото на миналия век. Тогава търговците застанали против това Денят на благодарността да е последния четвъртък на ноември, тъй като така сезонът на коледните разпродажби започва прекалено късно, за да излязат на печалба на края на годината. Една от асоциациите отнася проблема до президента Рузвелт, който е отстъпчив и удовлетворява молбата. Така през 1939 г. Денят на благодарността се мести в предпоследния четвъртък на ноември. Въпреки че някои хора са дълбоко против тази промяна, през 1941 г. Рузвелт и Конгреса прокарват закон, според който официално Денят на благодарността се чества четвъртия четвъртък на ноември.
До 60-те години „Черният петък“ на Филаделфия вече става популярно название, но се радва на особен успех, тъй като напомня за враждебното поведение на клиентите. Има известни опити да се въведе наименованието „Големия петък“, но то така и не успява да се наложи. Междувременно и постепенно Черният петък започва да добива популярност.
През 80-те търговците започват да вкарват Черния петък в плана си за излизане на печалба, което им позволява да разчитат на вече установена дата, свързвана с разпродажбите и високите приходи след тях. Защо да се отказват от нещо хубаво?
Черния петък във вида, в който го познаваме днес, започва да се оформя през 90-те покрай истерията около играчки като Елмо. Тогава и медиите започват да отразяват мероприятието със снимки на мръзнещи тълпи пред магазините, биещи се за стоките на промоция.
Кадрите на хора в магазините са използвани главно, за да увеличат интереса, но историята познава случаи, когато мащабите на явлението са станали застрашителни. Най-известният такъв случай е от 2008 година, когато тълпата от 2000 души пред магазина „Уолмарт“ в Ню Йорк, прегазва един от работниците в магазина и той умира.
Днес Черният петък генерира милиарди печалби. В миналата година само в САЩ е изчислено, че печалбите на Черния петък възлизат на 7,9 млрд. долара.
И както беше казано по-горе, България също не е подмината от енергията на този ден, който у нас дори не е обвързан с фолклорни традиции. Независимо от това, във време на неограничена онлайн търговия и промоционални оферти в магазините е добре да бъдем трезви когато пазаруваме на Черния петък. Ето няколко съвета как да пазаруваме умно и да извлечем най-много ползи от утрешния ден.
– Изгответе си стратегия за пазаруване. Не отивате просто да купите нещо. Най-добре направете списък с две колони: „за мен“ и „за другите“. Така ще знаете точно какво търсите.
– Определете си бюджет. Няма по-сигурен начин за неразумно харчене от спонтанното пазаруване по време на промоции. Затова след като знаете какво ще купувате, добре е и да решите колко точно можете и желаете да похарчите.
– Внимавайте с електрониката. Повечето експерти съветват да избягваме купуването на телефони. Тук едва ли има сигурен начин да се предпазим от измама, но един от вариантите е щателно да проучим модела, който сме си избрали – коя година е, каква е цената му без отстъпка, за колко се продава в другите магазини…
– Направете предварително проучване за стоките, които искате да купите. Защото максимумът от този ден може да се извлече, когато отиваме подготвени в магазина.