Има мебели, които са красиви, естетични, привлекателни, а има и такива, които освен всичко това, са и създадени с грижа за потребителя. Именно това е и една от целите на интериорния дизайнер – да създаде пространство с грижа за съответния клиент. От самото зараждане на идеята, през идейния проект, решението за помещението или конкретната мебел, изборът на материали, цвят, размер, изработка, консултация и накрая евентуално монтаж в жилището ви, дизайнерите на ИКЕА черпят вдъхновение от ежедневието на хората.
Грижата за клиента е и основната мотивация ИКЕА България да обнови 6000 кв. м. от магазина си в София, като първи голям етап от усъвършенстването на клиентското преживяване. Променени са общо 8 отдела от търговската част на магазина – готвене, за трапезата, текстил за дома, текстил за спалня, килими, баня, организиране на дома и осветление. Реорганизацията цели да направи пазаруването по-удобно, както и да предостави повече продуктови решения.
Защо това е важно? Ако следваме максимата, че домът е много повече от място за пребиваване, то следва да обръщаме голямо внимание на това откъде и при какви условия купуваме това, с което ще напълним бъдещия си дом.
За всичко това, се срещаме с мениджър комуникации и интериорен дизайн на ИКЕА България Мая Велянова, която ще ни разкаже повече защо подобна пространствена промяна на магазина не е маловажна за клиента, кои са тенденциите и какви грешки допускаме българите при обзавеждането на ново жилище.
Какво наложи всъщност промяна на пространството в магазина?
ИКЕА постоянно променя асортимента си и през годините сме правили някакви адаптации и промени, защото обхватът в определена група се разширява. Например при кутиите, които може една година да са 5 вида, но другата да са 10. Когато се увеличи асортиментът, начинът на представяне трябва също да бъде увеличен. Обаче площта на магазина не се увеличава и решихме, че вече е нужно да направим нещо по-съществено. Някъде коридорите бяха по-дълбоки, клиентите губеха ориентация и си дадохме сметка, че интериора на места създава неудобства. Затова решихме, че е време да приемем по-сериозна промяна. А когато започнахме, си дадохме сметка, че щом ни предстоят тежки няколко месеца, по-добре и да оптимизираме пространството. Това е непрестанен процес, ние постоянно сме в ремонт, така да се каже. Моята функция е свързана именно с това – постоянно да подобрявам, да следя трендовете, да взимам максимума от тях и да ги адаптирам към нуждите на клиента на локално ниво.
Значи въпросните примерни обзавеждания, които предлагате в ИКЕА, са съобразени специално с нуждите на българина?
Точно така. Това е реалистично обзавеждане на цяло жилище на база на проучвания за това какви проблеми имат хората на нашия пазар. Например в България, въпреки че не е редно, масово се усвояват балкони и ние имаме решения, които показват как това може да се случи интелигентно. По начин, по който това усвоено пространство да не прилича на склад, пак може да се използва за съхранение, но да бъде решено по друг начин, да има възможност за някаква гледка или евентуално цветарство. По този начин, имайки богат асортимент, ние показваме решения.
Като говорим за проблемите на локално ниво, коя е най-голямата грешка, която допуска българинът, когато обзавежда?
Това е много дълга дискусия. Едното, което съм забелязала е, че хиляди идеи се събират, когато се обзавежда, но не се намират решения при координирането на тези идеи. Друго открих в последните години, когато много хора около мен си купиха къщи извън София. Те купиха огромни къщи, чието пространство изобщо не е усвоено. И така те плащат отопление за някакви места, които на практика не се използвани адекватно. Била съм на домашни посещения на домове в Швеция, в големи и малки домове, но независимо от размера, всичко е усвоено така че да няма загубени площи.
А какви са тенденциите в интериорния дизайн днес?
Това, над което ние много работим, е устойчивият живот, който е отворен към природата. При него се използват естествени материали, бързо възобновяеми, бамбук, ратан – това е нещо, на което наблягаме. В тази група влизат и смесители, при които не се разхищава вода. А когато става въпрос за помещения, особено малки, гледаме да усвоим максимално височините, опитваме се да бъдат по – затворени обемите. Например, хората днес все още купуват книги, но електронните четци все повече присъстват, може да четеш от много различни източници и съответно тези безкрайни библиотеки, които имахме навремето, вече са по-компактни.
А чисто визуално?
Обикновено са светли цветове, защото произходът на ИКЕА е скандинавски. Там лятото е доста кратко, съответно прозорците са големи и в момента, в който излезе слънце, всеки насочва глава и почва да го „събира”. Начинът на живот тук и там, разбира се, е различен (например там не е практика да се слагат пердета на прозорците във всекидневната), но като цяло цветовете са светли, координирани са с текстилите, за да не се дразни окото и това също дава много решения. Позволява на човек да обнови мигновено дома си с една бърза промяна на текстила.
А всъщност какво е предимството на малкото пространство? Има ли такова изобщо?
Малкото пространство не е предимство, а по-скоро тренд, продиктуван от нуждата. Хората се местят в градовете, апартаментите са с високи цени и съответно днес вече дневната на родителите ми, която е близо 80 кв.м. няма нищо общо с моята, в която на 24 кв. м. са побрани всички функции. Животът го налага. Освен това големите пространства са скъпи, а и поддръжката изисква средства.
Кога да очакваме новия каталог на ИКЕА?
Около последната седмица на август.