Всеки ще го познае по творбите му – принтираните многоцветни портрети на Мерилин Монро, десетките супени консерви, сензационни статии – всичко това става синоним на течението в изкуството и културата „попарт“. Анди Уорхол е най-високоплатеният и успешен рекламен илюстратор в Ню Йорк, дълго преди работите му да влязат в най-големите световни галерии.
Творецът спомогнал за мултиплицирането на изкуството в САЩ тръгва от нулата, роден в емигрантско семейство на източноевропейци, и става харизматичен бохем, в чието жилище се събира американският елит, за да се отдаде на удоволствието. Той е първият, който прави от попарта изкуство, което влиза в салоните на висшето общество. Творчеството му го превръща в икона, олицетворяващата новата слава на артиста и нов вид изкуство.
В първоначалните му рекламни изображения Уорхол усвоява основните методи за манипулация на вкуса на масите. Рисунките му често са комични, изглеждат декоративно, натруфено и нямат нищо общо със студа и безличието на неговия попарт.
Все още се водят дебати около принтираните изображения, които налагат на Уорхол репутацията на попарт артист в началото на 60-те години. Според някои, неговата серия Death and Disaster и многоцветните картини на Мерилин Монро са провокирани от тъгата му. Други ги виждат като първите форми на „умора от състраданието“ – загубата на способността на аудиторията да симпатизира на събития, от които се чувства премахната. Трети пък сравняват творбите му с екран, филтър между нас и ужасяващите събития.
Въпреки че ще продължи да рисува и след това, през 1965 г. се оттегля, за да се посвети на правенето на експериментални филми. Blow Job е един от тях и показва лицето на млад мъж, по време на орална любов. Друг от филмите му, Sleep, в продължение на часове показва спящ мъж. Филмите му са пренебрегвани дълги години, но днес той е смятан за ключова фигура в киното на тогавашната епоха и за пионер в развитието на независимото кино.
На 22 февруари 1987 г. Анди Уорхол умира след операция на жлъчката. Вижте в галерията горе най-влиятелните му творби, символизиращи американската култура, новото време и масовото производство. Те белязват и днешния свят, 50 години след създаването им.
„Винаги казват, че времето променя нещата, но всъщност ти сам трябва да ги промениш.“
„Всеки ще има своите 15 минути слава.“
„Всеки има нужда от въображение“
„Обичам Лос Анджелис, обичам и Холивуд. Те са красиви. Там всички са от пластмаса, но аз обичам пластмасата. Аз искам да бъда от пластмаса.“
„Всеки си има проблеми. Важното е да не правим проблем от своите проблеми.“
„Не обръщай внимание на това, което пишат за теб. Просто го измервай в инчове.“
„Ако човек не е красив, пак може да има успех, стига да има подръка няколко шеги в джоба си. И много джобове.“
„Искам да нося сините си джинси, когато умра.“
„Искам да бъда машина.“
„Имам социална болест. Трябва да излизам навън всяка вечер. Ако някоя вечер си остана вкъщи, започвам да разказвам слухове на кучетата си.“
„Мисля си, че би било чудесно, ако всички хора бяха еднакви.“
„Сексът винаги е по-вълнуващ на екрана или между страниците, отколкото между чаршафите.“
„Изкуството? Това е името на човека.“
„Щом престанеш да искаш нещо, то само идва при теб. Това е абсолютна аксиома, знам го от опит.“
„Понякога не отдаваш значение на даден момент, а после се оказва, че той е предопределил цял период от живота ти.“
„Хората трябва да се влюбват със затворени очи. Просто затвори очите си. Не гледай и магията ще се случи.“
„Целуни ме с очите си.“