Нещата обаче бързо взеха друг обрат и като при повечето социални феномени, каквито се явиха и социалните мрежи, последствията са непредвидими. Не толкова отдавна Facebook беше само и единствено място, на което споделяхме неща като „Petar Petrow iska da si hodi ot rabota“ или „Petya Petkova i se spi“, а приятелите ни пишеха по стените „Shte te chakam na Sudebnata w 8“.
Сега не само сме по-предпазливи във Facebook, не само сме редуцирали профилните снимки по бански до минимум, не само сме „заключили“ албумите с пиянски снимки, а и можем да се осведомяваме от социалната мрежа какво правят най-различни публични личности и институции.
На теория – това е чудесно. Но на практика, се сблъскваме с доста абсурди. Да вземем например Facebook страницата на СДВР Столична полиция. Хората публикуват снимки на изчезнали лица, информация за предпазване от телефонни измами и най-новите изменения в ЗДП. Освен това, отчитат дейност, постват снимки на ръце в белезници и разказват какво се случва на мачовете на Левски и ЦСКА. Прекрасно. Но защо на снимката, на която ни показват какво ще се случи след като ни лишат от регистрационните номера на автомобила, има нагъзурчена червенокоса секси полицайка?
Може би е опит за шега. Но хайде стига. Всички знаем, че полицаите не могат да се шегуват, а само да бъдат обект на шеги. По-вероятен е сценарият, в който Facebook страницата на родната полиция се менажира от нечия муза, която е казала „А, Фейсбук ли? Знам го аз, и аз имам профил, мога да го менажирам“. Резултатът е поредният пирон в ковчега на уважението към институцията.
А какво да кажем за призива да сменим летните си гуми със зимни?
Не можем да кажем нищо. Защото сме твърди заети да гледаме извивките на русата мацка с къса кожена пола, която слага вериги на гуми.
Друг пример за нелепост на публични Facebook профили, е страницата „Не карай пил!“.
Звучи чудесно, почти убедително. Ако на cover photo не се мъдреше секси кака по сутиен на фона на жълто Lamborghini. И ако страницата не споделяше статии като „Ивен Лалова подлуди Инстаграм с интимен фотос“, „Най-горещия туърк, който ще видите в новия клип на Риана“ и реклами на прически.
В същото време „личните“ страници на политици като Бойко Борисов или Йорданка Фандъкова очевидно не се поддържат от тях. В което няма нищо лошо, стига човекът, който отговаря за страницата да е наясно, че Facebook вече отдавна не е пазара на Красно село и не всичко е добре да се пише там.
А дори когато написаното е помислено и прецизирано, е хубаво да се обръща малко внимание и на стила. Не за друго, но ако една институция изисква да бъде уважавана, може би е добре да снижи порно естетиката на официалните си онлайн пространства. Просто предположение.