Докато градския транспорт в София поскъпваше с 60%, румънската столица Букурещ се вълнуваше около избора на нов кмет.
И то не какъв да е, а такъв, който обещава безплатен градски транспорт.
Новият кмет на Букурещ Габриела Фиреа беше избрана на 5 юни и ще встъпи в длъжност в
Тя е известна в публичното пространство в Румъния като дългогодишен журналист. Кариерата й започва като сътрудник в местен всекидневник в Бакъу, когато все още е ученичка. Приключва с медиите като водеща в телевизионната мрежа Intact – на политика и създател на Консервативната партия Дан Воасулеску, осъден за корупция. Междувременно е преминала през телевизии, радиостанции и редица печатни издания.
Избрана е за депутат през 2012 година като кандидат на социалдемократите и е част от комисията по култура. Въпреки че официалното й влизане в политиката е преди 4 години, тя е в „голямата игра“ още от 1999 година. Тогава става пиар съветник на премиера Мугур Исъреску. Малко по-късно същата година става говорител на правителството и секретар на кабинета.
По време на кандидат-президетската кампания през 2014 година тя е говорител на кандидата на социалистите и бивш премиер Виктор Понта. Казва, че е влязла в политиката, защото пейзажът в медиите става все по-труден и все по-малко привлекателен за нея.
Любопитните факти от живота й включват два брака, две стихосбирки и един роман. Тя е част от съюза на писателите в Румъния от 2002 година.
Жени се още като студентка – през 1993 година – за Разван Фиреа, от когото има син. Двамата са заедно 17 години, преди Разван да почине вследствие на сърдечен удар. През 2010 година се жени отново за Флорентин Панделе – кмет на Волунтери. От него има две деца.
43-годишната Фиреа спечели изборите в Букурещ с 43% от гласовете и обещания за чиста столица и достъпен градски транспорт.
Заради наболялата тема за повишаване цената на билета в София, новината за идеята на Фиреа за безплатен транспорт беше споделяна стотици пъти в социалните мрежи. Със сигурност е набрала подкрепа и в Румъния.
В свое интерво Габриела Фиреа казва, че безплатният наземен транспорт може да поощри повече хора да зарежат колите си вкъщи и да съдействат за намаляване на задръстванията в града. Тя посочва, че е обсъдила идеята със специалисти, според които това е възможно. Не става ясно обаче по какъв начин ще успее да поддържа жива затъналата в дългове общинска транспортна компания.
„Искам да подчертая, че ще приложа тези мерки в разумен период от време“, каза тя. Планът й включва още придобиването на 300 нови автобуса и превръщането на общинската транспортна компания RATB в търговско дружество, а общинският съвет да държи 100 процента от акциите. Според нея, ако се промени правният статут на компанията, тя ще може да привлича европейско финансиране, което да доведе до по-нататъчното й развитие. Освен това тя обеща в града да има специални платна за автобусите.
„Служителите в RATB няма за какво да се тревожат. Искам да създавам работни места, а не да допринасям за ръста на безработицата. Всички тези мерки ще доведат до добро местно управление“, каза Фиреа.
Планът на кметицата не включва метрото, което е под шапката на Министерство на транспорта.
Към момента безплатно в градския транспорт в румънската столица пътуват пенсионерите, ветераните от войната, децата под 7-годишна възраст и хората с физически увреждания.
Учениците получават намаление от 50% в градския транспорт чрез месечна карта. Предлагат се и „електронни портфейли“, които могат да бъдат зареждани на будките за билети, както и онлайн. Възможни са и месечни карти, като картата за всички линии на градския транспорт е 50 леи (11.2 евро). Карта за ден за всички линии е 8 леи (1.79 евро). Възможно е и закупуване на билет чрез есемес за две от експресните линии в града, които свързват летището и центъра на града.
Градският транспорт беше една от темите в предизборната кампания на Фиреа. В програмата на кметицата беше заложено Букурещ да стане „по-приятелски настроен към хората си“. Сред идеите й е заложено създаването на повече детски площадки, повече зеленина, по-добри училища, модерен градски транспорт, облекчаване на трафика, по-чисти болници с по-добра подготовка. Тя обеща да работи винаги със специалисти.
Общинското предприятие RATB разчита на субсидии, за да продължава да работи, тъй като цените на билетчетата не са повишавани от 2008 година, въпреки че разходите на компанията непрекъснато се увеличават. Цената на билетчето е 1.3 румънски леи или 0.29 евро (0.56 лв.).
Приходите на дружеството за последната година са 815 092 румънски леи, от които 500 000 са субсидии.
През 2015 година е регистриран спад в продажбата на билети от 183,6 милиона леи до 175.3 милиона през 2015 година, отчита доклад. Не е ясно по какъв начин ще се издържа дружеството, ако стане търговско.
Дружеството е една от най-големите компании на общината и дава работа на 10 000 души. То обаче е и сред големите длъжници към държавата. През 2015 година RATB беше изправена пред криза, след като данъчните започнаха конфискация на собственост на дружеството заради дългове в размер на 224 милиона леи (50.7 милиона евро) към държавния бюджет, от които 148 милиона леи – натрупани лихви и дългове от 2014 година. Работата на компанията обаче беше подсигурена с месечни помощни от общинската власт.
Според данните повече от половината повреди на средства на градския транспорт се случват в пиков час. Според специалисти колите на градския транспорт в Букурещ вече са остарели и трябва да се сменят с нови.
Текстът е публикуван оригинално в Webcafe.bg.