Мнозинството от анкетираните изразходват под 150 лева за подаръци за Коледа, 24% харчат между 60 и 100 лв., 20% – между 100 и 150 лв., 16% отделят между 150 и 200 лв., 14% планират между 200 и 300 лв., 13% пазаруват за над 300 лв., 3% отделят под едва 30 лв., а 2% от анкетираните не купуват коледни подаръци.
„Важно е да не се поддаваме на коледната шопинг истерия. Кредитите трябва да се взимат, за да се удовлетворяват значими потребности. Няма смисъл да задлъжняваме излишно и заради това да направим Коледата си по-пищна, да си разваляме цялата година“, предупреждава Ондржей Локвенц, глобален маркетинг директор на дружествата ПРОФИ КРЕДИТ в Европа.
Българите са най-отворени към идеята да купят коледни подаръци на разсрочено плащане. Двадесет и три процента от тях вече са го правили, а 35% споделят, че биха се възползвали от подобна услуга. Останалите 42% споделят, че по-скоро биха избегнали разсрочване на плащането за коледни подаръци. В сравнение с останалите страни, този процент е най-висок при чехите (71%), следвани от словаците (63%) и поляците (56%).
Хората в България оставят купуването на подаръците за последния момент – през декември, когато 50% от запитаните отделят време за покупка на коледни подаръци. Един от трима (33%) българи избира денят точно преди Бъдни вечер за целта. До ноември с коледните приготовления са готови само 13% от българите. Подобна е ситуацията и при поляците, като единствената разлика е, че едва 17% от тях чакат до деня преди Бъдни вечер, за да пазаруват.
В Чехия и Словакия картината изглежда по различен начин, като съответно над половината от чехите (58%) и словаците (53%) искат да избегнат коледната лудница и купуват подаръците до края на ноември.
„Процентът на българите, които пазаруват в електронни магазини не е малък – 62%, но в сравнение с другите страни, обект на проучването, е по-нисък. Най-често по интернет българите купуват играчки (44%), дрехи (41%), книги (39%) и електроника (36%)“ казва Онджрей Локвенц, глобален маркетинг директор на дружествата ПРОФИ КРЕДИТ в Европа. „В Словакия и в Полша повече от три четвърти от хората купуват подаръците за коледните празници през интернет, а Чехия е лидер, където този процент достига 84%“.