Жълт, червен и зелен код за спешната помощ

| от chronicle.bg |

Всички държави, които имат добре организирана Спешна помощ, разделят спешните повиквания според тежестта на случая. В Румъния, например, това се е случило още преди 2-3 години и спешната помощ там е на завидно високо ниво. Това каза пред БНТ директорът на столичната болница “Света Екатерина” проф. Генчо Начев.

Той коментира планираната реформа, след която ще се въведе степенуване на спешните случаи. Ще има три категории по спешност – зелен, жълт и червен код. Изчакването на линейката, което ще е обвързано с кода, ще е между 8 и 120 минути.

“Ние по начало винаги сме скептично настроени и независимо от опита на другите, смятаме, че това, което се предлага, е лошо”, каза д-р Начев.

„Един навехнат глезен не е толкова спешен, колкото един започващ инфаркт“, обясни той необходимостта не толкова спешните пациенти да чакат 120 минути.

По думите му реформата няма как да стане от днес за утре. Реорганизацията изисква период от 3 до 5 години, защото към момента всички компоненти на спешната помощ “куцат” и не са в унисон с европейските изисквания – оборудване, разположението на спешните центрове, качеството на линейките и подготовката на персонала.

Проф. Начев нарече колегите си от Спешна помощ герои, защото основната им мотивация за работа е ентусиазмът. Лекарят предложи вместо да се спори дали е ефективно обединението на спешните центрове на София град и областта, да се изчака 3 месеца, докато това стане ясно.

Той смята, че е възможно новият регламент за Спешната помощ да наруши нечии интереси. Имало случаи, когато спешен пациент в най-важния – а именно първия час, не е закаран в най-близката болница, а по неясни причини отива в по-далечно лечебно заведение. Това повишава риска от неблагоприятни последствия, обясни той. Затова били поставени GPS-и на линейките.

 
 
Коментарите са изключени за Жълт, червен и зелен код за спешната помощ