Сред основните предизвикателства пред автономното движение е необходимостта от използване на изключително подробни цифровизирани топографски карти (които дават възможност на автомобила да познава с висока точност маршрута, по който се движи), както и процесът за изключване на автомобила от автоматизирания режим и предаването на контрола върху управлението обратно в ръцете на водача.
Според специалистите, човек се нуждае от около десет секунди, за да пренасочи вниманието си от друг вид дейност върху шофирането. Поради тази причина, автономно движещият се автомобил следва да разпознава в подробности околната обстановка и да оценява в пълнота пътната ситуация в този период от време.
С цел осигуряване на максимално прецизна оценка, автомобилът се нуждае от значително по-голям обем информация от този, който може да си набави посредством сензорите и от данните във вградената навигационна система.
Именно в тези обасти провежда интензивни изследвания Opel в рамките на инициативата “Ko-HAF – Kooperatives hochautomatisiertes Fahren” („Cъвместно високоавтоматизирано движение”) – германски изследователски проект за автоматизирано движение. Проектът започна през юни 2015 година и ще продължи до месец ноември 2018 година. Бюджетът му е от общо 36,3 милиона евро и се ползва с подкрепата на германското федерално министерство на икономиката и енергетиката.
В рамките на ициниативата се цели създаването на т.нар. „Safety Server” (сървър за сигурност). При решението на “Ko-HAF”, автомобилите комуникират двустранно със сървъра, предоставяйки данни за наличието и качеството на хоризонталната маркировка от своите бордови сензори.
Сървърът от своя страна обработва постъпилата информация и предоставя на автомобилите изключително прецизните цифрови карти, от които се нуждаят, за да осъществят високоавтоматизирания процес на движение.
Opel фокусира вниманието си и върху действията на водача. Инженерите на компанията разработват софтуер и система от сензори за разпознаване и категоризация на действията на водача по време на периода, в който автомобилът се движи напълно автономно.
Специалистите отделят особено внимание върху взаимовръзките между пътната обстановка и действията на водача в автомобила, за да прогнозират как би реагирал в момента, в който трябва да поеме контрола върху управлението.
Допълнителна задача с ключово значение е и разработката на процес за самоопределяне на местоположението от страна на превозното средство. Специалистите на Opel разработват алгоритми за визуално картографиране и локализация, които впоследствие се съчетават с наличната информация от външния сървър и бордовата навигация, сензорите за движение и глобалната мрежа от навигационни спътници GNSS (Global Navigation Satellite System).
Opel ще създаде и прототип, който да демонстрира основните функции на съвместното високоавтоматизирано движение по германските магистрали – самостоятелно влизане и включване в движението на аутобана, самостоятелно движение по магистралата, включително извършване на маневри за изпреварване и накрая автономно напускане на магистралната отсечка.
На първо време компанията ще проведе функционални изпитания и одобрение на хардуера на прототипа и на системата за автономно движение на закрит полигон. Процесът на изпитания ще продължи и по нормалната пътна мрежа в момента, в който технологията на прототипа достигне достатъчна степен на зрялост.