Преди две години Norwegian Air Shuttle стана една от първите авиокомпании, предлагащи нискобюджетни полети между САЩ и Европа, и по този начини бързо стана основна конкуренция в очите на много по-големи авиокомпании от двете страни на Атлантическия океан.
А съвсем скоро Norwegian ще започне директни полети от Карибите до Балтимор, Бостън и Ню Йорк в рамките на споразумението за „открити небеса“, подписано между САЩ, ЕС и Норвегия. По този начин компанията ще разшири своя пазар директно в „задния двор“ на американския авиационен сектор.
Norwegian заявиха, че ще започнат зимни полети, опериращи със самолетите Boeing 737 на компанията, между Гваделупа и Мартиника и трите града в САЩ от началото на декември тази година. Цените на билетите ще започват от 79 щатски долара. Линиите в Ню Йорк, опериращи от JFK International Airport, ще бъдат обслужвани три пъти седмично, докато другите полети ще бъдат два пъти седмично.
Главният изпълнителен директор на компанията Бьорн Кьос заяви в интервю, проведено в офисът им в Ню Йорк, че така компанията цели да намери допълнителни източници на приходи по време на по-бавните зимни месеци, когато компанията намалява капацитета си и не използва 10% от флота си. Той също така допълни, че ако линиите се окажат доходоносни още следващата година мрежата им в региона ще бъде разширена.
Това се случва точно в период, когато трите основни американски компании лобират пред правителството в САЩ да спре експанзията на превозвачите от Персийския залив заради нелоялните субсидии, които получават от ОАЕ и Катар. Emirates Airlines беше една от първите компании, които си навлякоха гнева на превозвачите от САЩ и Европа след като започна да оперира директни полети между Ню Йорк и Милано през октомври 2013 година. Delta Air Lines и Alitalia даже заведоха съдебен иск в Италия срещу компанията, но загубиха.
Ходът на Norwegian може да предизвика нови сътресения в системата, защото синдикати и авиационни съюзи лобираха силно срещу получаването на разрешение да оперира на територията на САЩ пред американското министерство на транспорта. Norwegian се нуждае от това разрешение за ирландската си дъщерна компания, която най-вероятно ще бъде използвана за разширяване на нискобюджетната си мрежа за полети на дълги разстояния.
Конкурентите на Norwegian твърдят, че със своя бизнес модел, компанията застрашава икономиката на САЩ, защото оперирайки евтини трансатлантически полети компанията ще може да наема екипаж и служители в трети страни, където заплатите са по-ниски, а регулаторните правила много по-свободни в сравнение с Норвегия. От авиокомпанията заявиха, че полетите до Карибите ще бъдат обслужвани от изцяло европейски екипажи.
„Благодарение на споразумението за „открити небеса“, ние ще може да летим там където си искаме“, каза Кьос. Неговата основа теза е, че полетите до френските територии са равносилни на полети до Франция. „Аз съм на мнение, че целият свят трябва да бъде едно „открито небе“.“
Бьорн Кьос, който е бивш адвокат и военен пилот, също така смята, че полетите до Мартиника и Гваделупа от САЩ са една сравнително малка част от бизнеса и е малко вероятно конкурентите им да им обърнат внимание.
Air France-KLM също предлага полети от Маями до двете дестинации през зимата, но с престой в Хаити. American Airlines обслужват същите маршрути целогодишно.
Кьос е на мнение, че бизнесът на Norwegian в САЩ е изключително стабилен. Компанията предлага полети със своите Boeing 787 между двата континента, а също така планира да пусне и полети между Европа и Лас Вегас, Пуерто Рико и Вирджинските острови. Бостън също така е потенциална дестинация, от която компанията да оперира трансатлантически полети.
В Европа и Африка Norwegian Air оперира 85 Boeing 737, но 10% от тях не биват използвани през зимата поради намаленото търсене. Използването им за полети до Карибите от декември до април е просто добра бизнес стратегия и Кьос вижда финансов смисъл в разширяването на мрежата на компанията точно там.
Гваделупа и Мариника имат общо население от около 1 милион души, като повечето са със сравнително високи доходи. Очаква се да има голям пътникопоток от хора, които биха искали да видят своите роднини и приятели в САЩ. А достъпът на авиокомпанията до JFK International Airport, на което рядко се намират свободни слотове, няма да бъде проблем, защото полетите ще пристигат в извън пиковите периоди след 19:00.
„Ако не смятат, че бихме имали печалба, никога не бихме летели по тези маршрути“, казав Кьос.
Обикновено компании, които разширяват мрежата си в толкова отдалечени пазари, имат трансфер в някоя от централните си бази. Ethiopian Airlines летят по маршрута Лос Анджелис – Дубай през Адис Абеба. Air New Zealand ще свърже дневните си полети между Лос Анджелис и Оукланд с Лондон. За разлика от тях Norwegian няма намерение да свърже полетите до Карибите с трансатлантическата си мрежа.