Четири обществени поръчки, свързани с предстоящото отдаване на Летище „София“ на обща стойност над 300 000 лв., с ДДС, е обявило в четвъртък Министерството на транспорта, става ясно от публикуваната документация, съобщава БГНЕС.
В началото на годината от транспортното ведомство презентираха намерението си за отдаване на концесия на софийския аеропорт. Идеята стартира още в първия мандат на ГЕРБ, продължена бе от правителството на БСП и ДПС, но реализирането й така и не се осъществява. Желанието за отдаване на концесия на Летище „София“ е трудно обяснимо, с оглед на факта, че държавното дружество работи на печалба. Към момента няма яснота каква би била концесионната такса, която държавата ще прибира, ако отдаде летището.
Четирите обществени поръчки, които Министерство на транспорта е обявила се отнасят до изготвянето на: правен анализ и проекти на обосновка на концесията, концесионен договор, документация за участие в откритата процедура; финансово-икономически анализ; технически анализ и екологичен анализ. Всяка от обществените поръчки е с прогнозна стойност 79 200 лв., с ДДС. Изборът на изпълнител ще е на база „икономически най-изгодна оферта“, сроковете за подаване на документи са до 25 май. От документацията става ясно още, че транспортното ведомство очаква възложените анализи да са готови в рамките на около 2-3 месеца, т.е. намеренията са летището да е отдадено на концесия най-късно през 2016 г.
С отдаването на Летище „София“ на концесия се цели „развитие и модернизация на летищната инфраструктура“, „прилагане на нови технологии“, „повишаване на конкурентоспособността и качеството на летищните услуги, спрямо другите летища в региона“, „разширение на търговските дейности“, „привличане на транзитни пътници от и за страни от Близкия и Среден изток, Задкавказието и Централна Европа“ и др., пише в документацията. Държавата си запазва собствеността върху активите, предоставени с концесията и придобива собственост върху построените от концесионера през срока на концесията активи, става ясно още от разясненията. Отдаването на концесия засяга и двата терминала на софийския аеропорт.
Според транспортното министерство, Летище „София“ е с капацитет да обслужва до 4,4 млн. пътници на година. Търговската площ само на Терминал 2 е 4000 кв. м., а покритият паркинг е с капацитет 800 места, има и голям брой атрактивни рекламни съоръжения. Терминал 2 има 12 пътнически ръкава за обслужване на самолети. Системата за сортиране на багажа е с 4-степенна проверка на сигурността, а 34-те гишета за чекиране позволяват обработката на 2500 пътника в час „пик“. Терминал 2 няма възможност да бъде разширяван. В информацията се изтъква модернизирането на пистовата система, която е с дължина 3600 м., както и въвеждането през 2013 г. на аеронавигационното оборудване за кацане в условия на намалена видимост. Бъдещата концесия не се отнася за правителствения ВИП на Летище „София“, както и за летище Балчик, което е предоставено за ползване на софийския аеропорт.
В документацията липсват данни за финансовото състояние на Летище „София“. Такава информация не е публикувана и на интернет-страницата на държавното дружество, макар това да е това да е предвидено. От Протокол на проведено заседание на Обществения съвет в сектор „Въздушен транспорт“ към министъра на транспорта, става ясно, че само за първите девет месеца на 2013 г. е отчетена печалба в размер на близо 11 млн. лв.
От информация на Летище „София“ става ясно, че през 2014 г. то е приключило с рекордните 3 815 158 обслужени пътници, което е с 8,9% повече от 2013 г. 93% от пътувалите са ползвали международни редовни линии, а 4% е делът на пасажерите по вътрешни линии. Възходящата тенденция се запазва и през първото тримесечие на 2015 г. За месеците януари-март на Летище „София“ са обслужени 866 786 пътници, което е 4,6% повече спрямо първото тримесечие на миналата година. Излетелите и кацнали самолети през първото тримесечие на 2015 г. на софийския аеропорт са 9 834, спрямо 9 428 за 2014 г.