Това съобщиха от Сдружението за модерна търговия, което обединява единадесет от компаниите – търговци на българския пазар. Реализираният оборот от българската продукция условно се изчислява на около пет милиарда лева годишно.
Около 70 до 90 процента от плащанията на търговските вериги са към български производители, които реализират продукцията си чрез щандовете на хипермаркетите. Водещи са млечните и месните продукти, все по-често се намират и българските плодове и зеленчуци. Само една от веригите посочи пример за сключени договори за тази година с български производители за шест милиона килограма картофи, четири милиона килограма моркови и по два милиона килограма краставици и домати.
Става въпрос за наша програма съвместно с български производители, по-конкретно земеделски производители, която правим вече пета година много успешно и това далеч не е цялата продукция, която ни трябва. Просто трудно намираме партньори и сме помогнали до момента на над 20 фирми успешно да изнасят продукцията си в традиционни за България пазари.
Коментира Христо Петров – търговски директор на една от веригите на българския пазар. Проблем пред търговци и производители все още е сивият сектор, посочи председателят на Сдружението за модерна търговия Николай Петров.
Предприятията, опериращи предимно в сивия сектор, те първо не са проверявани, защото никой не знае, че ги има. Те са нелоялна конкуренция за нормалните български компании, които оперират в белия сектор. Естествено, те имат 20 процента ценово предимство от неплащането на ДДС и още до десет процента от неплащането на осигуровки и други данъци, така че колегите от нормалните компании, белите такива, те трябва да се борят с други, които имат 30 процента ценово предимство.
По данни на Сдружението през последните години българските производители успешно възстановяват и загубените си позиции на чуждите пазари./ БНР