През 2014 г. не загубихме средства по ОП „Транспорт“, макар че преживяхме критичен момент, но благодарение на метрото запазихме темпото, заяви министърът на транспорта Ивайло Московски на форум във връзка с изпълнението на ОП „Транспорт“ за програмния период 2007-2013 г., както и изминалата 2014 г.
Договорен е целият наличен ресурс по програмата, разплатени са на бенефициенти повече от 1.5 млрд. евро, което представлява 72-73% от всички средства. Повече от 1.1 млрд. евро вече са възстановени към националния бюджет от Брюксел, обобщи министърът в обръщението си.
Опитах се да направя сравнителен анализ по критерия километри, колкото има всяка една от европейските държави, разпределени пропорционално към субсидиите и капиталовите трансфери при финансирането на железниците и се оказа, че България е на последно место в ЕС, заяви Московски пред журналисти. И неприятното е, че дори държава като Сърбия, която не е член на ЕС и има с 1000 км по-малко от нас железопътна мрежа, отпуска с 40 млн. лв. повече за жп транспорт, уточни той. Министър Московски смята, че в момента, в който железницата стане приоритет на националната политика и по друг начин се отнасяме с инвестициите в този сектор, тогава ще разчитаме, че бихме получили на средно ниво европейска жп мрежа. Иначе не е възможно с финансирането, което имаме в момента да се постигнат прилични резултати. Не е съизмеримо да се сравняваме с Австрия, но разликата с нея е ужасяваща за нас: у нас инвестициите в жп транспорт са около 240 млн. лв. на година, а в Австрия, с почти същата по обем и капацитет мрежа, разликата е само 100 км., средствата, са 6.8 млрд.лв. годишно. Единствено не съм анализирал по този показател за Албания, но няма да се учудя, ако се окаже, че и в тази държава се дават повече пари за железниците, отколкото в България, коментира министърът. Ние абсолютно сме на последното место. По-скоро съм се опитал да правя сравнителен анализ с държави долу-горе на нашето ниво Чехия, Унгария, Словакия, Словения, Хърватия. Всички те инвестират в пъти повече в железниците, отколкото ние.
Искрено се надявам при този консенсус, който се постигна в транспортната комисия в НС миналата седмица по препоръките, той да продължи, да бъде устойчив, смята Московски. И в рамките на следващите месеци, когато подготвим стратегията с инвестиционна програма, да бъде по същия начин подкрепена в парламента. Трябва да имаме основа на съгласие поне в следващите 7-8 г. за водене на такава политика, тогава може и по друг начин да изглежда картината на жп транспорта. Но при сегашните финансови параметри в БДЖ и НКЖИ не може да се очаква да се постигне устойчивост дори и на средноевропейско ниво, посочи министърът. Рискови са проектите по ОП „Транспорт“, които са с година закъснение, причините са две – забавяне заради разделяне на Министерството на регионалното развитие в предния кабинет, когато 8-9 месеца не са издавани строителни разрешителни и промяната в закона за отчужденията, което е вързало ръцете на бенефициентите. Смятам, че проектите се изпълняват добре, въпросът е да се ускори работата, посочи министърът пред медиите.
Ще направим всичко възможно да не допуснем загуба на средства по ОП „Транспорт“ и през 2015 г., което означава, че трябва да се усвоят около 600 млн. евро – голямо предизвикателство за нас, подчерта министър Московски пред форума. Зад тези цифри стои много работа, каза той. По програмата финансираме общо 22 инвестиционни проекта като 7 от тях са завършени. Вече са изградени и рехабилитирани над 250 км жп линии, повече от 150 км магистрали са пуснати в експлоатация. В момента се изпълняват 15 големи проекта, сред които рехабилитацията на жп линията „Септември-Бургас“, „Септември-Пловдив-Бургас“, АМ“ Струма“, АМ „Марица“ и столичното метро, отчете министърът. Те са с национално значение и ще направя всичко възможно те да бъдат довършени в срок. Министърът отчете и конкретните резултати по програмата за 2014 г.
Ако успеем да получим допълнителната една година ще е най-добре за всички, ако не стане, ще се концентрираме да свършим работа в сегашните срокове, заключи Ивайло Московски по време на встъпителното си изявление.
Усвояването на средства по ОП „Транспорт“ е най-големият й успех, потвърди на форума Галина Василева, директор на дирекция „Координация на програми и проекти“ към Министерството на транспорта“, която направи подробна презентация по темата. /БГНЕС