Рали Дакар: 8 разлики между Африка и Америка от Марк Кома

| от |

Преди 6 години изглеждаше, че рали Дакар е в задънена улица. Юбилейното 30-то издание на най-тежкото и популярно рали в света бе отменено поради съображения за сигурност. С годините, рали Дакар в Африка се е сблъсквало с всякакъв вид заплахи и предизвикателства, но най-накрая бе спряно от терористи. Заплахата от Ал Кайда принуди организаторите да търсят нови места. Африка бе големият губещ, но и духът на рали Дакар пострада тежко. Надпреварата намери нов дом в Южна Америка, за което бе жестоко критикувана, но с течение на времето състезатели и фенове не само свикнаха с новата обстановка, но и започнаха да откриват много нови неща в новия терен. Всички, които имаха някакво отношение към рали Дакар бяха единодушни, например, че тазгодишното издание на ралито е било дори по-тежко, отколкото в Африка.

Легендата в рали Дакар Марк Кома, 4-кратен победител в ралито с мотоциклет и на двата континента, разказва за 8 ключови момента, по които оригиналното издание на ралито в Африка и това в Южна Америка се отличават:

1. Логистика и обслужване
Пътищата, градовете и услугите в Южна Америка са много добре развити, и по този начин логистиката на отборите е доста улеснена. Така например, ако пътувате от един етап до следващия в Африка, пустинята е …просто пустиня. Рали Дакар в Южна Америка се радва на доста по-комплексна логистика.

2. Комфорт
Пътната мрежа в Южна Америка е толкова добра, че заводските отбори, дори и по-малките частни тимове могат да използват своите кемпери или каравани. Да се премести целия лагер на рали Дакар в Африка беше доста трудно и спяхме само на палатки.

3. Популярност
Просто погледнете телевизорите си, когато дават рали Дакар – има с пъти повече зрители по стартовете, финалите и етапите в Южна Америка. Има повече градове по маршрута ни, така че повече хора ни подкрепят. В Африка, хората също са чудесни, но Сахара е доста по-различна от Атакама.

4. Приключение
През 2014 година, организаторите преоткриха как да правят рали Дакар по правилния начин, но преди това Африка предлагаше много повече приключения. Беше наистина тежко и епично, в сравнение с Южна Америка. За съжаление или не, днес основен приоритет на състезанието е сигурността, след това приключение и забавление.

5. Автентичност
Каквото и да става, Африка ще е винаги в сърцето ми. Но трябва да сме реалисти – да останем там, означаваше много промени и компромиси. Африканското рали Дакар трябваше да се контролира все повече и повече, но това ставаше все по-трудно.

6. Скорост срещу навигация
В първите 5 издания на рали Дакар в Южна Америка, специалните етапи бяха просто надпревара срещу хронометъра. Скоростта бе по-важна от способността да откриете правилния път. За щастие, тази година бяхме като на „Дакар“ в доброто старо време – тежко и технично, с много навигация.

7. Височинна болест
Пустинята Сахара е уникална, но в Южна Америка има нова, опасен елемент – голямата надморска височина. Някои етапи течаха на над 3000 метра. Няма специфична подготовка за такава ситуация, но разнообразието е интересно.

8. Африканска мечта
Бих искал да се върна обратно в Африка, но не мисля, че е възможно. Рали Дакар в Южна Америка е много атрактивно за спонсори и производители – тук пазарите нарастват с големи темпове. Така че – вчера беше Африка, днес е Латинска Америка, а утре – …кой знае?

off-road.bg

 
 
Коментарите са изключени за Рали Дакар: 8 разлики между Африка и Америка от Марк Кома